måndag 7 september 2015

Dagens ord: "egna"

Något stör det mig ibland när skribenter inte har förstått att adjektivet egen inte uppför sig som andra adjektiv. 

Språkrådet talar om "adjektiv i bestämd form efter ägaruttryck". Det heter alltså min lilla hund. Adjektivet liten får bestämd form lilla efter ägaruttrycket min. Men det heter min egen hund – egen böjs inte. 

Men, om man skjuter in ytterligare ett adjektiv direkt efter ägaruttrycket, typ min första egna hund, ja, då måste vi böja även egen! Men stoppar man däremot in det extra adjektivet direkt före huvudordet, ja då kan man välja: Det är min egen lilla hund. eller Det är min egna lilla hund. (Här kanske någon läsare ryser lite. Det är okey.)

Någon typ av bestämning kan också göra att egen böjs: Min alldeles egna hund. 

Som ni ser gäller det ovanstående i singular. I plural behöver man inte tveka: Mina egna hundar, mina första egna hundar, mina första egna små hundar, mina alldeles egna hundar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar